your turn.


Hi, ng4h watp3r t3ww?

cute navigation tuto

Hey'all! Heh hari ni aku nak ajar korang buat navigation for korang punya other social networks accounts supaya korang boleh letak dekat blog korang and and orang yang tengok blog korang boleh click icon tu and pergi dekat acc korang tuuu haha. Emm benda alah ni aku buat sebab ramai tanya cemana nak buat benda alah ni kannn, so hambek kau haha

Yeah ini lah contohnya, model dia
*ehem ehem* of coz la my own bloggie en hahah

1. K, first sekali, korang pergi Google.com.my, search la icon social networks yang korang guna. Twitter ke, Formspring ke, Myspace ke, asalkan ada word "icon" kat belakang tu. Search dekat images okay :)

Ex. : Facebook icon

Size yang I syorkan cehceh haha untuk korang is 50x50, small and cute gitu haha. Tapi kalau korang nak yang lagi besar pun takpe, asalkan bahagia. Kalau malas nak search ambek dekat bawah ni je lah haha


2. Then, edit lah korang punya icon tu ikut citarasa korang haha. I punya kan ada awan-awan gitu, so childish haha. Aku syorkan korang guna Photoscape, sebab banyak bentuk comel-comel ada kat situ. Cam aku punya "Follow me" tu kan, guna Photoscape lah tu :]

Dah editttt, hasilnya akan jadi camni :


3. Lepastu, pergi Photobucket.com and upload lah photo(s) yang korang dah edit tuuuu.

Okay, so korang pergi login kat accounts korang tu, amek URL page tu. Contoh:

**copy URL tuuu
*kalau tak tahu macam mana nak hambek URL untuk "Follow", tengok bahagian bawah sekali entry ni :]

4. Pergi dekat Photobucket.com balik, cari lah gambar yang korang dah upload tadi tu en. Then, hambek HTML Code dia:

*click je, nanti dia copy sendiri :) canggih kannn hahaha

5. Dah hambek tu, kena touch-up sikit coding dia:

**click to view :)
*sorry la kena letak gambar camni, blockquote tak jadi T.T
*Yang merah tu, replace dengan URL yang korang dah copy tadi :)

Ex:

**Then ulang laa step 2 - 5 kalau korang nak buat untuk accounts lain. Code yang dah siap tu, korang simpan dulu dekat Microsoft words ke, Notepad ke.

6. Bila dah siap SEMUA coding, pergi dekat :

Design > Add a Gadget > HTML/JavaScript

7. Paste semua codings yang dah siap tadi. Takyah letak code lain, terus je letak semua codings yang korang dah buat tu. Contoh diaaa cam kat bawah ni.


8. Tekan Save, Preview Profile, then sengih-sengih la korang tengok blog yang dah ada cute navigation! Muahahahahaha

Kalau tak faham jugaaa, korang boleh tanya kat Formspring or FB aku. Hmmm, sorry kalau tak layan, aku pinjam lappy kakak aku ni ha. Laptop rosak dohhh, pffftt jangan kata aku sombong pulak, aku santau korang kang. Bye

p/s: 3 Hari 3 Malam aku buat post ni, sampai Mama marah sebab homeworks tak siap lagi. Now homeworks aku dah siappp! Apa ada hal, online lah kau sampai pagi haha

*additional tips :]

How to get your "Follow" link?

1. Bukak blog korang

2. Tekan button follow kat bar atas blog korang tu,


3. Then, ada page baru keluar en? Copy URL dekat page tu :)


4. Then bolehlah korang complete-kan coding korang. Hehe. Selamat mencuba. Ececeh. Chow

Lots of , Affat.

Home Home Home